فتحنا الباب
بقلم الشاعر الاستاذ / جبريل رضوان
،،
فتحنا الباب علي خناقه مابين بابا
وبين ماما صرخنا وقولنا ياحوستنا
كلامهم عالي من جوه
وكل الدنيا سمعتنا
ولا قدرنا نلوم بابا ولا نيجي
على ماما اللي ربيتنا
تعبنا خلاص من الخناقات
كرهنا حتى دنيتنا
وماتت الفرحة جوانا
وضاعت منا بسمتنا
صبرنا كتير على حالنا وعلى
مالنا وفين انتي يالمتنا
وفكرنا نسيب البيت
ولانرجعش تاني بيتنا
وفكرنا نلم الشمل
نرجع فرحنا لبيتنا
حرام بامه حرام يابه
وليه تزيدوا اسوتنا
وامتى حترجع الفرحة
ويرجع زيتنا لدقيقنا
وخبطنا بيبان يامه على
عمي ورحنا كمان لعمتنا
وقفلوا الباب وصدونا
رجعنا تاني بخيبتنا
ااااااااااااااا
............................. جبريل رضوان
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.